Wypożyczalnia samochodów Kielce
0

ROK WITOLDA LUTOSŁAWSKIEGO

filharmonia2Piątek, 29 listopada 2013, godz. 19.00
Sala Koncertowa

ROK WITOLDA LUTOSŁAWSKIEGO

(Koncert symfoniczny oznaczony symbolem A – abonamentowy)

AGATA IGRAS-SAWICKA flet
MAŁGORZATA ZALEWSKA harfa

ORKIESTRA SYMFONICZNA
FILHARMONII ŚWIĘTOKRZYSKIEJ

JOSÉ MARIA FLORENCJO dyrygent

Maurice RAVEL Pavana dla zmarłej infantki
Wolfgang Amadeus MOZART Koncert podwójny C-dur na flet i harfę KV 299
Witold LUTOSŁAWSKI I Symfonia*

Pawana dla zmarłej infantki to tytuł utworu fortepianowego Maurice’a Ravela, który największą popularność zyskał w wersji orkiestrowej powstałej w 1910 roku. Wbrew domysłom nie jest to lament związany ze śmiercią królewskiej córki. Chodzi tu raczej o taniec dworski z XVI w. pochodzenia prawdopodobnie hiszpańskiego, uroczysty i pełen godności, naśladujący ruchy pawia (pavo – paw z hiszp.). Kompozytor odsyłał także do portretów hiszpańskiej infantki Małgorzaty Teresy malowanej przez Velázqueza. Najważniejsze jednak, by – jak ostrzegał sam twórca – Pawana dla zmarłej infantki nie zamieniła się w Martwą Pawanę dla infantki, co może nastąpić, jeśli cała orkiestra i poszczególne instrumenty zapomną o harmonijnej współpracy i nie postarają się, by z tego pięknego dzieła wydobyć całą paletę barw.
Pełnego zgrania – tym razem solistów i orkiestry – wymaga również pełen wdzięku Koncert C-dur na flet, harfę i orkiestrę Wolfganga Amadeusa Mozarta. Napisany w 1778 w Paryżu, uznawany jest za jeden z najlepszych w twórczości „geniusza z Salzburga”. Poprzeczkę zawiesił kompozytor wysoko – soliści muszą się wykazać niemałymi umiejętnościami wirtuozowskimi. O udział w tym koncercie poprosiliśmy Agatę Igras-Sawicką, znakomitą flecistkę, absolwentkę Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie oraz studiów podyplomowych w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Na harfie natomiast grać będzie Małgorzata Zalewska – jedna z niewielu artystek koncertujących na kilku rodzajach harf. Ciekawostką w jej karierze może być fakt, iż na prośbę producenta harf CAMAC Joëla Garniera wzięła udział w promocji harfy Atlantyda, a jej zdjęcie promujące instrument ukazało się na okładce prestiżowych czasopism „Harp” i „Harp International”.
Na zakończenie koncertu usłyszymy – po raz pierwszy w Kielcach – I Symfonię Witolda Lutosławskiego. Utwór znalazł się w programie koncertu inaugurującego IV Międzynarodowy Konkurs Chopinowski w Warszawie we wrześniu 1949 roku, na którym zdarzył się mały skandal. Otóż radzieccy jurorzy opuścili salę w trakcie wykonania utworu, a ówczesny wiceminister kultury Włodzimierz Sokorski wyraził się bardzo niepochlebnie o kompozytorze. Jednak mimo początkowego niezrozumienia i niedocenienia Pierwsza Symfonia pozostaje jednym z najważniejszych dokonań wczesnego etapu twórczości tego najwybitniejszego symfonika w dziejach polskiej muzyki. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Św. poprowadzi Jose Maria Florencio, brazylijski dyrygent od wielu lat mieszkający w naszym kraju, ostatnio również Konsul Honorowy Republiki Federalnej Brazylii w Polsce.
Utworem tym kończymy w Filharmonii Świętokrzyskiej obchody Roku Witolda Lutosławskiego, chociaż o kompozytorze przypomni jeszcze w lutym przyszłego roku, w 20. rocznicę śmierci, wystawa artystów plastyków Okręgu Warszawskiego Związku Polskich Artystów Plastyków. Tymczasem można jeszcze tylko w tym dniu oglądać ekspozycję grupy tych samych artystów pn. Łańcuch dźwięku i koloru inspirowaną muzyką autora Łańcucha, która od otwarcia 8 bm. cieszy się wielkim powodzeniem.

Czwartek, 5 grudnia 2013, godz. 18.00
Sala Koncertowa

AKADEMIA MELOMANA

MIKOŁAJKI W FILHARMONII O WIEŹMIE BATUCIE I ZAGINIONEJ NUCIE

(Koncert symfoniczny oznaczony symbolem AM – AKADEMIA MELOMANA)

ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
NICOLAS KRAUZE dyrygent

BEATA MŁYNARCZYK prelegent

Tym razem Akademia Melomana odwoła się do wyobraźni słuchaczy – wspomaganej bajkowymi ilustracjami prezentowanymi na dużym ekranie. Podczas tego koncertu każdy z widzów – młody, starszy i średni – będzie mógł przenieść się na chwilę do świata bajek, gdzie dobro zwycięża, a zło zostaje ukarane.
Bajkę o wiedźmie Batucie i o zaginionej Nutce, którą zgubiła królewna Melodia, poznamy w sugestywnej interpretacji znakomitej Beaty Młynarczyk, do niedawna wicedyrektor Filharmonii Częstochowskiej i od niemal zawsze jednej z najlepszych, utalentowanych prelegentek/konferansjerów koncertów. Nie zabraknie również akcji – bowiem dzielne Smyki wspólnie z publicznością postarają się odzyskać Nutkę, by z jej pomocą dostać się do zaczarowanego Ogrodu Harmonii, gdzie rządzi dobra królowa Melodia.
Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi znany już u nas francuski dyrygent, obecnie dyrektor artystyczny orkiestry kameralnej Nouvelle Europe w Paryżu – Nicolas Krauze.

W przerwie koncertu zaprosimy publiczność na wernisaż trzech wystaw.
W foyer na pierwszym i drugim poziomie zaprezentujemy prace malarskie Lidii Domagały, artystki z Zielonej Góry. Tej wystawie towarzyszyć będzie ekspozycja rzeźb Grzegorza Sitka.
Natomiast foyer III poziomu zajmie wystawa prac malarskich Izabeli Marcinek

Komentarze (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Skomentuj




Jeśli chcesz by przy Twoim komentarzu pojawiło się zdjęcie, zarejestruj się w Gravatarze.

*
= 4 + 4