TRANSMISJA Z METROPOLITAN OPERA GIOACCHINO ROSSINI KOPCIUSZEK albo TRYUMF DOBROCI
Piątek, 9 maja 2014, godz. 19.00
Sala Koncertowa
ARCYDZIEŁA SYMFONIKI
(Koncert symfoniczny oznaczony symbolem A – abonamentowy)
ŁUKASZ FRANT wiolonczela
ORKIESTRA SYMFONICZNA
FILHARMONII ŚWIĘTOKRZYSKIEJ
CZESŁAW GRABOWSKI dyrygent
Gioacchino ROSSINI Uwertura do opery Cyrulik sewilski
Robert SCHUMANN Koncert wiolonczelowy a-moll op. 129
Felix MENDELSSOHN-BARTHOLDY III Symfonia a-moll Szkocka op. 56
Jeśli pokusić się o to, by jednym zdaniem określić dzisiejszy program, to nasuwa się ni mniej ni więcej takie, w którym nie da się uniknąć przymiotników: cudowna, pełna barw, poetyckości i – pogody – muzyka romantyczna, chociaż w swojej wczesnej fazie.
Koncert otwiera Uwertura do opery Cyrulik sewilski Gioacchino Rossiniego – kompozytora obdarzonego błyskotliwym, aczkolwiek nieco cynicznym poczuciem humoru. Musiał go nagromadzić sporo, by przeżyć straszny dzień premiery swego dzieła: na scenę wbiegł kot, na kompozytora wylano kubeł zielonej farby, zaś hrabiemu Almavivie rozstrojono gitarę. Mimo tego „falstartu” późniejsze przedstawienia cieszyły się zasłużonym entuzjazmem, i tak aż po dziś dzień. Bo też muzyka uwertury skrzy się zwiastunami błyskotliwych arii, nasyconych emocjami płynącymi wprost z serca.
„Grałam znów koncert wiolonczelowy Roberta i były to momenty pełne muzyki szczęścia. Romantyczny charakter, żywotność, rześkość i humor, a także bardzo interesujące przeplatanie się wiolonczeli z orkiestrą są zaiste olśniewające. A jakież współbrzmienie i jak głębokie uczucie znajdujemy w całym przebiegu utworu!” – zachwycała się w swoim dzienniku Klara Schumann, znakomita pianistka, prywatnie żona Roberta Schumanna. Przywołując tę subiektywną ocenę, mamy nadzieję, że co najmniej kilka z tych cech odnajdą Państwo w dzisiejszym wykonaniu. Solistą dzisiejszego koncertu jest doskonały muzyk, koncertmistrz grupy wiolonczel Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, zdobywca licznych prestiżowych nagród na konkursach – Łukasz Frant . Mimo młodego wieku krytyka nie szczędzi mu słów uznania jako artyście o dużej dojrzałości muzycznej i znakomitej technice.
Wieczór zakończy utwór Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego – III Symfonia a-moll op. 56 nazywana Szkocką. Powstała bowiem pod wpływem zauroczenia kompozytora potęgą krajobrazu szkockiego.
Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Czesław Grabowski, dyrygent, pedagog, dyrektor Filharmonii Zielonogórskiej oraz dyrektor dorocznych imprez muzycznych, a także inicjator budowy nowej sali koncertowej w Zielonej Górze – Międzynarodowego Centrum Muzycznego Wschód – Zachód..
Sobota, 10 maja 2014, godz. 18.30
Sala Koncertowa
TRANSMISJA Z
METROPOLITAN OPERA
GIOACCHINO ROSSINI
KOPCIUSZEK albo TRYUMF DOBROCI
Opera (wesoły dramat) w dwóch aktach (1817)
Libretto: Jacopo Ferretti
Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera : 16 X 1997 roku
JOYCE DIDONATO Angelina, zwana Kopciuszkiem, pasierbica don Magnifica
JUAN DIEGO FLÓREZ don Ramiro, książę Palermo
PIETRO SPAGNOLI Dandini, jego lokaj
ALESSANDRO CORBELLI don Magnifico, baron Monte Fiascone
LUCA PISARONI Alidoro, filozof, nauczyciel don Ramira
Soliści, chór, balet i orkiestra The Metropolitan Opera
FABIO LUISI dyrygent
CESARE LIEVI reżyseria
Prowadzenie podczas transmisji:
DEBORAH VOIGT
ADAM CZOPEK słowo wstępne
Czas trwania: ok. 3 godz. 40 min. (w tym: 1 przerwa)
Spektakl z napisami polskimi
Rossini to zawsze wielkie wyzwanie dla śpiewaków: jego opery pełne są karkołomnych arii czy duetów, które muszą być wykonywane w zawrotnym tempie, i to po mistrzowsku. Dyrekcja MET ponownie skompletowała obsadę składającą się ze światowych specjalistów od muzyki włoskiego mistrza opery komicznej (to przedstawienie było już transmitowane w roku 2009 – z Eliną Garančą w tytułowej roli).Dlatego też należy spodziewać się, że operowa wersja zabawnej i wzruszającej historii o ubogiej i skromnej dziewczynie, która zgubiła na balu u księcia pantofelek, zostanie wykonana na nowojorskiej scenie brawurowo.
Ceny biletów – 40 zł.
Wtorek, 13 maja 2014, godz. 18.30
Sala Kameralna
KONCERT KAMERALNY
FAGOTT IT
(Koncert kameralny oznaczony symbolem – K)
KWARTET FAGOTOWY FAGOTT IT! /Austria/ w składzie:
IVAN CALESTANI
ROBERT BRUNNLECHNER
MICHAEL ZOTTL
MAX LIDAUER
FRANZ KOGLMANN No Sign of Intelligent Design
MICHEL CORRETTE Le Phénix
JOHANN SIMON KREUZPOINTNER Fagelts Gott!
HANS POSEGGA Tanzsuite für vier Fagotte
ANONYM Maxglaner Zigeunermarsch- Extended
Arr: Christof Zellhofer, Robert Brunnlechner
LOUIS HARDIN „MOONDOG“Bird’s Lament
Arr: Robert Brunnlechner
ADRIANE MUTTENTHALER Irrsin
ROBERT BRUNNLECHNER Die Jesus-Christus-Echse op. 39
FREDDIE MERCURY Seaside Rendezvous – Killer Queen
Arr: Robert Brunnlechner
Rzadko się zdarza, by fagot – instrument dęty drewniany z grupy stroikowych – był jedynym bohaterem wieczoru. W XVI wieku pełnił rolę instrumentu zespołowego, ale już od czasu baroku w literaturze muzycznej pojawiają się utwory solowe na ten instrument. To niezwykła okazja, by poznać niezakłócone niczym brzmienie fagotu. Tym bardziej w tak doświadczonych i mistrzowskich rękach, jak członków austriackiego zespołu Fagott It!, którzy byli inicjatorami jego założenia. Czterej młodzi muzycy, grający na co dzień w znanych austriackich orkiestrach, postarają się przekonać publiczność, że możliwości tego instrumentu są niemal nieograniczone, a jego barwa – niezwykła.. Przez lata działalności artyści stworzyli szeroki repertuar, od baroku po współczesność, przy czym obok utworów klasycznej muzyki dętej pojawiają się również te z obszaru jazzu i rocka. Podczas koncertu usłyszymy przede wszystkim dzieła kompozytorów austriackich, lecz nie braknie również takich hitów, jak marsz cygański czy wielki przebój niezapomnianego Freddy’ego Mercury’ego.
FAGOTT IT!
Artyści są członkami czołowych austriackich orkiestr, jak: Wiener Volksoper i Stadttheater Baden. Muzycy zakładając tę formację, mieli intencję, żeby charakterystyczne brzmienie instrumentu, który na ogół słychać gdzieś w głębi orkiestry i jest mało zauważalny, zabrzmiało w postaci czystej.
Przez lata działania grupy powstał szeroko zakrojony repertuar, który zawiera utwory począwszy od baroku, a skończywszy na współczesności. Poza muzyką klasyczną artyści uprawiają także jazz i rock.
Fagott It! regularnie występuje w Austrii, m. in. na Jeunesse, na festiwalach MusikAktuell i Wiener Festwochen, oraz w innych krajach europejskich. W Polsce zespół będzie gościć po raz pierwszy – 11.05 wystąpi. w Pałacu Branickich w Białymstoku, 12.05.2014 w UMFC w Warszawie.
IVAN CALESTANI Absolwent Conservatorio di Parma; uhonorowany przez Accademia Chigiana di Siena dyplomem honorowym i nagrodą (1995). Obecnie mieszka i pracuje w Wiedniu z takimi orkiestrami, jak m. in. RSO Wien, Tonkünstlerorchester Niederösterreich, Camerata Salzburg, Wiener Concertverein oraz Orchester Recreation Graz.
MICHAEL ZOTTI Studiował na Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu.
Jest pierwszym fagocistą orkiestry Wiedeńskiej Opery Ludowej i Wiener KammerOrchester. Oprócz tego jest członkiem kilku zespołów
MARKUS LIDAUER Studiował w w Konserwatorium w Wiedniu. Współpracuje z klasycznym kwintetem dętym „Quinternio Wien“. Uczy gry na fagocie i kameralistyki w szkole muzycznej w Sieghartskirchen.
ROBERT BRUNNLECHNER Studiował w Konserwatorium w Wiedniu. Wykłada grę na fagocie w Szkole Muzycznej stolicy Dolnej Austrii, St. Pölten. Jest fagocistą solowym Teatru Miejskiego w Baden. Kompozytor utworów z dziedziny muzyki dętej i kameralnej, jak również na orkiestrę symfoniczną.
Sponsorzy Filharmonii:
MINISTERSTWO KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO – dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Program operacyjny MKiDN Rozwój Infrastruktury Kultury. Priorytet „Infrastruktura Kultury”.
AMBIENTE
HELEN DORON – Early English
KWIACIARNIA SZAROTKA
LED CONCEPT
Bilety w cenie: 15-normalny, 10-ulgowy – do nabycia w kasie Filharmonii w godz. od 9.00 do 17.00 oraz na godzinę przed koncertem.