Wypożyczalnia samochodów Kielce
0

FILHARMONIA ŚWIĘTOKRZYSKA

filharmonia2

Piątek,28 marca 2014, godz. 19.00

Sala Koncertowa

INAUGURACJA XXII ŚWIĘTOKRZYSKICH DNI MUZYKI

(Koncert symfoniczny oznaczony symbolem M – abonamentowy)

MACIEJ GRZYBOWSKI fortepian

GRZEGORZ DAMIĘCKI recytator

ORKIESTRA SYMFONICZNA

FILHARMONII ŚWIĘTOKRZYSKIEJ

PIOTR BORKOWSKI dyrygent

PAWEŁ BUCZYŃSKI Lamento dla recytatora i orkiestry symfonicznej z tekstami Piotra Skargi*

ANDRZEJ PANUFNIK Koncert fortepianowy*

ZYGMUNT NOSKOWSKI III Symfonia F-dur Od wiosny do wiosny*

Zapraszamy na XXII edycję Świętokrzyskich Dni Muzyki. Już na wstępie czeka naszych melomanów niespodzianka – dobiegające z głośników dźwięki trąbek oraz różnorakich odgłosów, jak np. jadąca dorożka, oraz fanfary – obwieszczające rozpoczęcie koncertu. Wszystko to za sprawą instalacji dźwiękowych noszących tytuły: Lutosławski DIY, Polish sonorities autorstwa Lidii Zielińskiej – znanej kompozytorki, której najnowszą twórczość poznamy przy okazji kolejnego koncertu, także kierownika Studia Muzyki Elektroakustycznej w poznańskiej Akademii Muzycznej.

 

Pierwszy festiwalowy koncert rozpoczniemy od – jak się wydaje – bardzo aktualnego również dzisiaj utworu Pawła Buczyńskiego, twórcy średniego pokolenia, laureata wielu nagród i wyróżnień na konkursach i festiwalach polskich i zagranicznych, m.in. na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu w roku 1985. Lamento dla recytatora i orkiestry symfonicznej z tekstami Piotra Skargi to kompozycja, której kanwą stały się Kazania sejmowe kaznodziei i pisarza, pragnącego swoimi testami obudzić i poruszyć sumienia senatorów XVI-wiecznej Polski. Druga warstwa utworu – orkiestrowa – oparta jest z kolei na Bogurodzicy. Muzyka ma charakter kontemplacyjny i statyczny, natomiast przekaz słowny jest niezwykle ekspresyjny, co doskonale postarał się oddać Grzegorz Damięcki podczas prawykonania dzieła na koncercie z cyklu Generacje w Studiu Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego – dokładnie rok temu. W tym samym wykonaniu wizjonerski tekst Skargi usłyszymy na naszym koncercie inaugurującym festiwal.

 

Andrzej Panufnik to tegoroczny bohater Świętokrzyskich Dni Muzyki z racji 100. rocznicy urodzin, którego twórczość – niestety, jeszcze niezbyt dobrze znana w kraju – przewijać się będzie w ciągu całego festiwalowego cyklu. Na początek – wirtuozowski Koncert fortepianowy, zachwycający urodą brzmienia i tryskający radością. Skomponowany tak, aby z chęcią wykonywał go solista, a publiczność z przyjemnością wysłuchała. Swoje pierwsze wykonanie w Polsce utwór miał w 1990 roku podczas Warszawskiej Jesieni. Partię solową wykonała Ewa Pobłocka, towarzyszyła jej Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją kompozytora, który od czasu ucieczki w 1954 roku, był ten jeden raz w Polsce. Rok później już nie żył. W Kielcach utwór usłyszymy w interpretacji Macieja Grzybowskiego, mistrza fortepianu, który swą grą potrafi uwieść nie tylko filharmoniczną publiczność, ale także krytykę.

 

Zygmunt Noskowski, kompozytor, dyrygent, publicysta muzyczny, jeden z założycieli Filharmonii Narodowej, znany jest głównie z poematu Step. My dzisiaj przypomnimy niewykonywaną dotąd w Kielcach III Symfonię Od wiosny do wiosny napisaną w 1903 roku. Cztery części dzieła noszą nazwy pór roku i obrazują przemiany zachodzące w przyrodzie oraz związane z nimi obyczaje. W ciągu całej muzycznej narracji pobrzmiewają sielskie, liryczne melodie, jak Oj Janie, Janie zielony lub też radosna pieśń dożynkowa czy religijny utwór Kto się w opiekę.

 

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Piotr Borkowski – dyrygent i pedagog, były dyrektor Filharmonii Olsztyńskiej i Gorzowskiej, obecnie wykłada na University of Suvon.

 

W przerwie koncertu odbędzie się otwarcie wystaw – Młode talenty 2014 oraz Muzyczne impresje Zespołu Państwowych Szkół Plastycznych im. Józefa Szermentowskiego w Kielcach, a także Muzyka polska XX wieku Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Krakowie. Ekspozycje, świetnie korespondujące z festiwalem, już wzbudzają podziw i zainteresowanie wśród wielu widzów.

 

Podobnie interesująco, a nierzadko ekscytująco zapowiadają się następne koncerty, o czym będziemy informować Państwa na bieżąco.

Zapraszamy serdecznie!

CZWARTEK, 3 kwietnia 2014, godz. 18.30

Sala Kameralna

XXII ŚWIĘTOKRZYSKIE DNI MUZYKI

FOLIANT, POSEJDON I MEDUZA

(Koncert kameralny oznaczony symbolem K)

TRIO FLETOWE SOLI SONO /Niemcy/ w składzie:

NATALIE BECKER flet piccolo, krotale, flet poprzeczny

JOHANNA DASKE flet piccolo, flet altowy, flet poprzeczny

OLAF FUTYMA flet basowy, flet poprzeczny

Reiner RUBBERT Contraereaceleste na trzy flety (pierwsze wykonanie w Kielcach)

Alina BŁOŃSKA Dla Almy na flet, flet altowy i flet basowy (pierwsze wykonanie w Kielcach)

Martin DASKE trifluodem na dwa flety i flet altowy, z towarzyszeniem projekcji akwareli(pierwsze wykonanie w Kielcach)

Piotr MOSS Form XII na trzy flety (pierwsze wykonanie w Kielcach)

Martin DASKE Foliant na jeden, dwa lub trzy flety ad libitum (pierwsze wykonanie w Kielcach)

Witold SZALONEK Posejdon i Meduza na dwa piccolo, flet altowy, flet basowy i krotale (pierwsze wykonanie w Kielcach)

Trio fletowe Soli Sono to zespół z Aachen, który zaprezentuje sześć dedykowanych

mu partytur kompozytorów polskich i niemieckich, zafascynowanych możliwościami brzmieniowymi tego składu instrumentalnego. Wśród nich „historyczna” już Meduza Witolda Szalonka, w której flety różnej wielkości, od piccolo do basowego, wykorzystując rozmaite techniki sonorystyczne, opowiadają o miłosnych uniesieniach Meduzy i Posejdona. Wspaniała muzyka pełna jest zmysłowości, tajemnicza.

Nie mniej tajemniczo brzmi utwór Aliny Błonskiej Dla Almy, który powstał krótko przed narodzinami jej córki Almy. Kompozytorka, stosując dźwięki powietrzne, stwarza bardzo wrażliwą, wręcz nierealną substancję brzmieniową, która niczym wątła nić życia mogłaby się w każdej chwili zerwać.

Całkiem innym językiem muzycznym posługuje się Piotr Moss w utworze Form XII, gdzie dominuje tradycyjne brzmienie fletu. Utwór jest nieustającą ewolucją początkowego akordu, szukającego przemian poprzez rytmikę, melodykę, tempo, dynamikę. To rozpędza się, to przystaje, by w końcu spiesznie i gorączkowo rozsypać się w girlandach dźwięków, zwolnić i zniknąć gdzieś, bez wielkich gestów.

Obrazowy utwór Contraerea celeste berlińskiego kompozytora Rainera Rubberta, ucznia Szalonka, zabiera słuchacza w wyimaginowany świat wystrzałów artylerii przeciwlotniczej, stukotu metalicznych zębatek i obrotnic. Złowrogi nastrój przeplata

się z atmosferą tęsknoty za pięknem i spokojem.

Martin Daske – berliński kolega Rubberta – przywiezie cykl namalowanych przez siebie akwarel podczas podróży do Szkocji, które wyświetlane będą podczas wykonywania jego utworu trifluodem (oznacza oddech płynący przez trzy flety).i posłużą muzykom jako materiał dźwiękowy. Oprócz tego słuchacze-widzowie będą mieli okazję poznać foliant – kompozycję przestrzenną skonstruowaną przez Martina Daske, będącą obiektem artystycznym i jednocześnie partyturą.

Martin Daske i Rainer Rubbert będą komentować swoje utwory podczas koncertu.

TRIO FLETOWE SOLI SONO

Soli Sono powstało w 1992 roku i do dziś koncertuje w niezmienionym składzie. Koncerty wiodły zespól do wielu krajów Europy, do Indonezji i Ameryki Płd. Trio gościło wielokrotnie na festiwalach muzycznych, jak m.in. Warszawska Jesień,   Europejski Festiwal Fletowy we Frankfurcie nad Menem, Musikbiennale w Rotterdamie, Musica Polonica Nova we Wroclawiu, Düsseldorfer Altstadtherbst, Rheinisches Musikfest, Neue Musik Tage Lüneburg oraz In Front w Aachen, na którym regularnie występuje. Jako  reprezentant kulturalny  koncertował na zaproszenie  ambasad niemieckich w Paryżu, Jakarcie, Quito i La Paz. Do licznych  koncertów w Polsce odbyły się   m.in. w  Filharmonii im. A.Rubinsteina w Łodzi, w Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu oraz w Teatrze im. H. Modrzejewskiej w Legnicy. Obok działalności koncertowej trio prowadzi również warsztaty muzyczne na temat współczesnych technik gry na flecie oraz kursy interpretacji literatury fletowej. Uczestnikami kursów byli m.in. muzycy Narodowej Orkiestry Symfonicznej w Quito, Narodowej Orkiestry Symfonicznej w La Paz  oraz studenci Konserwatorium im. F. Liszta w La Paz.

Zespół jest  laureatem Międzynarodowych Konkursów Muzyki Kameralnej we  Włoszech  „Premio Rovere d`Oro” i „Franz Schubert Concorso”. Jego koncerty były nagrywane przez  Polskie Radio,  West Deutscher Rundfunk, Sender Freies Berlin, Deutschlandradio Kultur,  TV  Red Uno w La Paz i  Radia Quito.

Trzy płyty Soli Sono z muzyką od baroku do współczesności prezentują w większości  nagrania prapremierowe. Trylogia o Meduzie W. Szalonka została nagrana dla wydawnictwa „DUX“ i bardzo pozytywnie  oceniona. Trio ma na swoim koncie ponad czterdzieści prawykonań. Obok klasycznej formy koncertu artyści kreują występy z elementami teatralnymi.

Sponsorzy Filharmonii:

MINISTERSTWO KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO – dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

FUNDACJA WSPÓŁPRACY POLSKO-NIEMIECKIEJ

ZAiKS

AMBIENTE

HELEN DORON – Early English

KWIACIARNIA SZAROTKA

LED CONCEPT

Bilety w cenie: normalny: 15 zł., ulgowy: 10 zł.– do nabycia w kasie Filharmonii w godz. od 9.00 do 17.00 oraz na godzinę przed koncertem.

FILHARMONIA ŚWIĘTOKRZYSKA

oraz

ZESPÓŁ PAŃSTWOWYCH SZKÓŁ MUZYCZNYCH im. LUDOMIRA RÓŻYCKIEGO W KIELCACH

zapraszają:

Piątek, 4 kwietnia 2014, godz. 14.00

ZESPÓŁ PAŃSTWOWYCH SZKÓŁ MUZYCZNYCH W KIELCACH

XXII ŚWIĘTOKRZYSKIE DNI MUZYKI

KURS MISTRZOWSKI FLET INACZEJ

(WSTĘP WOLNY)

TRIO FLETOWE SOLI SONO /Niemcy/ w składzie:

NATALIE BECKER flet piccolo, krotale, flet poprzeczny

JOHANNA DASKE flet piccolo, flet altowy, flet poprzeczny

OLAF FUTYMA flet basowy, flet poprzeczny

Filharmonia Świętokrzyska organizuje wspólnie z Państwowym Zespołem Szkół Muzycznych im. Ludomira Różyckiego w Kielcach kurs mistrzowski pod wszystko mówiącym tytułem FLET INACZEJ. Udział w spotkaniu wezmą wychowankowie Szkoły, którzy pod kierunkiem członków zespołu Soli Sono oraz zaproszonych kompozytorów, m.in.: Martina Daske i Rainera Rubberta, zgłębiać będą tajniki tego instrumentu.

Artyści zaprezentują możliwości brzmieniowe fletu oraz nowoczesne techniki gry na tym instrumencie na przykładzie utworów Friedemanna Graefa, Klausa Hubera, Witolda Szalonka oraz Martina Daskego, a uczestnicy warsztatu spróbują opanować te techniki i samodzielnie wykonać fragmenty wymienionych kompozycji.

Sponsorem zarówno koncertu poprzedzającego to spotkanie młodych adeptów sztuki i ich mentorów, jak i sam kurs jest Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej. Współpracuje przy tym programie także Gesellschaft für zeitgenössische Musik Aachen e.V.

W spotkaniu udział mogą wziąć nie tylko młodzi muzycy uczący się gry na flecie, ale również melomani nieposiadający takich talentów.

Rainer Rubbert urodzony w 1957 w Erlangen ,Niemcy studiowal kompozycje w Hochschule der Künste Berlin u Prof. Witolda Szalonka. Byl wielokrotnie nagradzany za swoje kompozycje m.in. 1979 Prix Marcel Josse , 1989 Kompositionspreis Budapest, 1992 Kunstpreis Musik der Akademie der Künste, 2007 Carl-von-Ossietzky-Kompositionspreis. Jako stypendiant przebywal w Pryzu ( Cité des Arts) w latach 1986/87 oraz w Villa-Serpentara w Rzymie w roku 2003. Na zamowienie Brandenburger Theater powstala w 2007 roku jego pierwsza opera“ Kleist “ do tekstow Tanji Langer .Wspolnie z Martinem Daske jest tworca cyklu koncertowego kammeralnej muzyki wspolczesnej „Unerhörte Musik“ w Berlinie.

Martin Daske urodzony w 1962 w Berlinie studiowal kompozycje w USA am Dartmouth College u Christiana Wolffa oraz w Krakowie i w Salzburgskim Mozarteum u Prof. Boguslawa Schaeffera. Jako wszechstronny artysta (malarstwo,grafika,rzezba,literatura) stosuje obok tradycyjnych form notacji muzycznej, formy notacji przestrzennej ; Folianty – konstrukcje z roznych materialow m.in czesci instrumentow oraz Notensetzen („ Piaskownice“). Fascynuja go rowniez niekonwencjonalne sposoby wykonania muzyki jak np.“ AquAria” für Unterwassergesang (spiew podwodny) czy instalacje dzwiekowe. Obok kompozycji akustycznych wazna role w jego tworczosci odgrywa muzyka elektroniczna przewaznie w polaczeniu z instrumentami akustycznymi .Duza czesc jego tworczosci jest zwiazana ze sluchowiskiem, rowniez na zywo za, ktore niejednokrotnie byl nagrodzony .Takze muzyka filmowa np.„Lunik“ ,i dla teatru „Je voudrais être légère „ ( Tanztheater, Marseille) zajmuja istotne miejsce w jego tworczosci. Kompozytor ma na swoim koncie wiele nagran m.in. dla WERGO, edel-records, dem Hörverlag, der Hörcompany und beim Baumhaus Verlag.

Sponsorzy Filharmonii:

MINISTERSTWO KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO – dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

FUNDACJA WSPÓŁPRACY POLSKO-NIEMIECKIEJ

ZAiKS

AMBIENTE

HELEN DORON – Early English

KWIACIARNIA SZAROTKA

LED CONCEPT

WSTĘP WOLNY!

Wtorek, 1 kwietnia 2014, godz. 18.30

Sala Kameralna

XXII ŚWIĘTORZYSKIE DNI MUZYKI

KALEJDOSKOP POLSKI

(Koncert kameralny oznaczony symbolem – K)

JANUSZ WAWROWSKI skrzypce

PIOTR KOPCZYŃSKI fortepian

Franciszek BRZEZIŃSKI Sonata D-dur op. 6 na skrzypce i fortepian (pierwsze wykonanie w Kielcach)

Karol SZYMANOWSKI Narcyz z cyklu Mity

Witold LUTOSŁAWSKI Subito na skrzypce i fortepian
Karol SZYMANOWSKI Taniec z baletu
Harnasie op. 55 (transkrypcja na skrzypce i fortepian: Paweł Kochański)
Ludomir RÓŻYCKI Dwie melodie op. 5
Fryderyk CHOPIN Nokturn Es-dur op. 9 nr 2 (transkrypcja na skrzypce i
fortepian: Pablo de Sarasate)
Henryk WIENIAWSKI Polonez koncertowy D-dur op. 4

Na pierwszy z cyklu Świętokrzyskich Dni Muzyki koncert kameralny przyjął zaproszenie Janusz Wawrowski – dość dawno u nas niewidziany znakomity skrzypek, który ostatnio wydał płytę Aurora, natychmiast okrzykniętą wydarzeniem roku i nominowaną do tegorocznej nagrody Fryderyk. Z tego magicznego krążka gęstego od mitologicznej atmosfery usłyszymy podczas naszego koncertu jedną z części Mitów K. Szymanowskiego – Narcyz – pełen ekspresji i poruszający wyobraźnię utwór.

A w ogóle będzie to wieczór wypełniony właściwie samymi przebojami muzyki poważnej. Rozpocznie go po raz pierwszy wykonywana w Kielcach, bogata w emocje Sonata D-dur Franciszka Brzezińskiego (1867-1944), znanego bardziej za życia jako prawnika i publicystę muzycznego. Z zachowanych do dzisiaj jego niewielu kompozycji Sonata wyróżnia się urodą i oryginalnością.

W programie również Polonez koncertowy D-dur op. 4 – wirtuozowskie opracowanie jednego z najpopularniejszych tańców polskich, dokonane przez 17-letniego Wieniawskiego.

Subito W. Lutosławskiego, pogodne scherzo, którego tytuł tłumaczyć można jako zaraz, natychmiast, nagle – zaskoczy słuchaczy niespodziewanymi zmianami i ekspresywną melodyką.

Dorzucając zaś do tego ognisty taniec z baletu Harnasie Szymanowskiego i czarujący śpiewnością Nokturn Es-dur z op. 9 Fryderyka Chopina, można być pewnym, że będzie to naprawdę niezwykły koncert, w którym jak w kalejdoskopie zmieniać się będą muzyczne nastroje, barwy i rytmy… w mistrzowskim wykonaniu!

Akompaniować wybitnemu skrzypkowi będzie Piotr Kopczyński – ulubiony partner estradowy najlepszych młodych solistów w Polsce.

Komentarze (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Skomentuj




Jeśli chcesz by przy Twoim komentarzu pojawiło się zdjęcie, zarejestruj się w Gravatarze.

*
= 3 + 1